T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BALIKESİR / BANDIRMA - Haydar Cavuş Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Pazarlama ve Perakende

PAZARLAMA VE PERAKENDE ALANI

 

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

 Pazarlama, ürünün üretim öncesinden başlayıp satışı ve satış sonrası faaliyetlerini içine alan geniş kapsamlı bir işletme faaliyetidir. 

 Ülkemizde yakın dönemlere kadar önem verilmeyen bir alandır. Bütün işletmelerde amaç kâr sağlamak olduğuna göre bu amacın gerçekleşmesi iyi bir pazarlama ve perakende faaliyetine bağlı olmaktadır. Pazarlama kavramında pazarlama faaliyetleri daha üretim yapılmadan önce başlar.

 Sektör, gelecek yıllar için yeni yapılan ve yapılması planlanan alışveriş merkezlerinin kapasitelerini hesaba katarak personel açığını belirtmektedir. Bu açık da bölümden mezun olacakların işsiz kalmayacakları anlamına gelmektedir. Ayrıca sektör işbirliği anlaşmaları sayesinde mezun olur olmaz öğrencilerimizalanlarında istihdam edilebilmektedirler.

 

 B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

  

Ø   Satış Elemanılığı

 

Ø   Sigortacılık

 

Ø   Emlak komisyonculuğu

  

Ø   Gıda satış elemanlığı

 

  

     Okulumuzda Pazarlama ve Perakende alanında 2020-2021 eğitim-öğretim yılından itibaren Satış Elemanlığı dalında eğitim verilme başlanmıştır. Daha önceki yıllarda bu alanda Sigortacılık dalında eğitim verilmiş olup bu dalda mezunlarımız 2022-2023 yılında son mezunlarımız olacaktır. 

 

  

 SİGORTACILIK

Tanımı

Sigortacılığın gerektirdiği can mal ve diğer sigorta edilebilir riskleri belirleme, sigorta poliçesi satma, hasar takip işlemleri yapma yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

 

 

 

SATIŞ ELEMANLIĞI DALI

 

 Tanımı

  Satış elemanı; satış işlemlerini yürüten, stok faaliyetlerini yapan ve bunlarla ilgili belgeleri düzenleyen sorumluluk sahibi kişidir. Bu eleman seçilirken alanında donanımlı ve yeterliliklerini kanıtlayan nitelikte belgeleri olan kişiler tercih edilmektedir.

 

 

 

Görevleri

 

 Ø   Satış öncesi hazırlık yapmak,

 

Ø   Müşterilerle görüşerek satış işlemlerini takip etmek,

 

Ø   Satış sonrası işlemleri kontrol etmek,

 

Ø   Bir sonraki güne hazırlık yapmak,

 

Ø   Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek,

 

Ø   İş sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili yönetmelikler uygulamak,

 

Ø   İş organizasyonu yapmak,

 

Ø   İşletmenin ihtiyacı olan mal ve hizmetin piyasa araştırmasını yapmak,

 

Ø   İşletmeye alınan ürünlerin depoya teslim edilmesini sağlamak,

 

Ø   İhtiyaçlar ve stoklar konusunda bilgi almak,

 

Ø   Satın alınacak mal ve hizmetlerin miktarını ve kalitesini, maliyetini, teslim tarihlerini ve diğer sözleşme şartlarını araştırmak,

 

Ø   İşletmenin depoladığı ürünlerin özelliklerini bilmek,

 

Ø   Depoya gelen malları sayarak teslim almak,

 

Ø   Depodan istenilen malları sayarak zamanında teslim etmek,

 

Ø   Ürünün stok kontrolünü ve takibini yapmak,

 

Ø   Satılacak malları türlerine göre sınıflandırmak,

 

Ø   Ayıplı veya kullanılamaz durumdaki malları sınıflandırmak, ilgili birimlere göndermek,

 

Ø   Satışa sunulacak malları teslim almak, kayıtlarını tutmak,

 

Ø   Malları raflara yerleştirmek, vitrin düzenlenmesine yardımcı olmak,

 

Ø   Müşteriyi psikolojik olarak etkilemeye çalışmak, onu satın almaya teşvik etmek,

 

Ø   Satılan malların fatura veya fişini düzenlemek,

 

Ø   Günlük satılan malların dökümünü yapmak ve satış cirosunu hesaplamak,

 

Ø   Raflardaki malların durumunu kontrol etmek,

 

Ø   Müşteri ihtiyaçlarını saptamak,

 

Ø   Yeniliklerden müşterileri haberdar etmek,

 

Ø   Bilgi alışverişi için diğer satış elamanları ile toplantı yapmak,

 

Ø   Ürünü tanıtıcı materyalleri müşteriye götürmek,

 

Ø   Müşterileri ürünü satın almaya yönlendirmek,

 

Ø   Ürünün kullanımı, ödeme şartları ve fiyatı konusunda müşteriyi bilgilendirmek,

 

Ø   Mesleki gelişim ile ilgili faaliyetleri yürütmektir.

 

 

 

 

 

C.  MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

 

 Aşağıda belirtilen özellikler belirlenen altı meslek ile ilgili ortak özelliklerdir. Ancak her mesleğin kendine özgü özel şartları ve özellikleri vardır.

 

 Ø   Özgüvenli olmak,

 

Ø   Piyasa araştırması yapma yeteneğine sahip olmak,

 

Ø   Satın alacağı mal ve hizmetlerin uygun olanını bulabilme yeteneğine sahip olmak,

 

Ø   Temsil yeteneğine sahip olmak,

 

Ø   Türkçeyi iyi konuşabilmek,

 

Ø   Sabırlı olmak,

 

Ø   Mal ve hizmetlerin özelliklerini iyi bilmek,

 

Ø   İşletmenin ilkelerini bilmek ve benimsemek,

 

Ø   Güler yüzlü olmak,

 

Ø   Uzun süre ayakta durabilmek,

 

Ø   Dikkat yeteneğine sahip olmak,

 

Ø   İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilmek,

 

Ø   Girişken olmak,

 

Ø   Sorumluluk sahibi olmak,

 

Ø   Dış görünüşüne önem vermek,

 

Ø   Seyahate engel bir hâli olmamak,

 

Ø   Bilgisayar kullanabilmek,

 

Ø   Depo koşullarında çalışabilmek,

 

Ø   Ürünleri sınıflandırabilmek,

 

Ø   İknadan ve başkalarını etkileme becerisi olmak,

 

Ø   Kapalı ortamlarda çalışmayı sevmek,

 

Ø   Zengin sözcük bilgisine sahip olmak,

 

Ø   Düşüncelerini rahatlıkla ifade edebilmek,

 

Ø   Aileden uzak kalabilmek,

 

Ø   Dikkatli ve soğukkanlı olmak,

 

Ø   Başkalarını dinleyebilmek,

 

Ø   Yazar kasa, post makinelerini vb. kullanmak,

 

Ø   Beraber çalışmayı, iş birliği yapmayı önemsemektir.

 

 

 

D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

 

 Bu mesleklerde çalışan kişiler işletmenin faaliyet gösterdiği çeşitli bölgelerde bulunan mağazalarda ve ofislerde sabit, açık mekânlarda aktif olarak çalışabilecekleri gibi bölgeler arası seyahatlerde otomobil kullanmaları da gerekebilmektedir.

 

 Çalışma ortamında sürekli insanlarla diyalog hâlinde olacaklarından, insan sevgisi, hoşgörü ve sabırlı olmak gibi kişilik özelliklerine sahip olunması gerekir, ayrıca bilgisayar, faks, telefon gibi teknolojik araçları kullanabilmelidirler.

 

  

 

E. İŞ BULMA İMKÂNLARI

 

 Ø   Bu meslek görevlileri hem kamu sektöründe hem özel sektörde iş bulabilirler.

 

Ø   Özellikle özel sektörde iş alanı daha geniştir.

 

Ø   Seyahati gerektiren işlerde sürücü belgeli erkek elamanlar daha avantajlı durumda olup, ofis ortamında yabancı dil bilen, bilgisayar kullanabilen bayan elamanlar da tercih sebebidir.

 

 

 

 

 

F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI

 

Meslek eğitimi Mesleki ve teknik anadolu lisleri ve tematik lise kapsamında verilmektedir.  Bu okullardan mezun olanlar ön lisans ve lisans bölümlerine üniversite sınavlarından yeterli puanları aldıktan sonra kayıt yaptırabilmektedir. Alanının devamı niteliğindeki bölümlere ek puan alarak yerleşebilmektedirler.

 

 

 

Ön lisans programını tamamlayanlar ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde alanları ile ilgili lisans programlarına geçebilirler veya  Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesine başvuruda bulunarak iki yıl daha eğitim alıp lisans diploması alabilirler.

 

 

 

Ayrıca Lise eğitiminden sonra ÖSYM´nin yapacağı sınav neticesinde başarılı olanlar lisans düzeyinde eğitim de alabilirler.

 

 

 

 


Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.12.2012 - Güncelleme: 01.04.2022 10:23 - Görüntülenme: 1549
  Beğen | 0  kişi beğendi